Finansowanie społecznościowe – crowdfunding
Crowdfunding,
czyli
finansowanie społecznościowe
jest narzędziem pozyskiwania kapitału coraz częściej stosowanym przez polskich przedsiębiorców. Do tej pory największe kwoty przynosiły głównie zbiórki charytatywne, crowdfunding oparty na przedsprzedaży, czy też na nagrodach. Osoby prywatne wpłacając wskazane przez organizatorów kwoty minimalne, "zrzucały się" np. na powstanie nowej gry komputerowej, wydanie książki lub płyty lubianego zespołu.
Ostatnie lata przyniosły jednak spore zmiany. Zbiórki społecznościowe zaczęły funkcjonować jako alternatywna forma finansowania firm. Okres od 2015 do 2018 roku można określić mianem "raczkowania crowdfundingu udziałowego". Następne dwa lata (2019 i 2020) to wzrost tego rynku. Jak podaje portal inwestomat.eu w 2019 r. za pomocą crowdfundingu udziałowego uzbierano 35 mln zł, w 2020 r. było to już 88,7 mln zł. W zestawieniu z oczekiwanymi kwotami zbiórek, przeciętną skuteczność crowdfundingu udziałowego w Polsce oszacowano na 67 proc. celów zbiórki.
Polskie firmy zaczynają jednak szukać funduszy również za pomocą zagranicznych platform. Od listopada 2021 r. polski rynek oczekuje na zatwierdzenie Ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych. Od dnia 10.11.2021r. obowiązują już przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych, zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937.
Nowe regulacje ułatwiają świadczenie usług crowdfundingowych w Europie. Firmy ubiegające się o finansowanie otrzymają łatwiejszy dostęp do kapitału, inwestorzy będą mocniej chronieni, gdyż portale crowdfundingowe będą musiały stosować wiele przepisów do tej pory przewidzianych dla firm inwestycyjnych.
Crowdfunding jest jedną z form finansowania innowacji, do których chcemy przygotować naszych klientów. Jeśli chcesz wiedzieć więcej - zapraszamy do kontaktu z nami.